De gouden raad van Tante Annelore (deel 2)

Nu we allemaal experts geworden zijn in ’s morgens relax overal op tijd komen – toch? – , is het tijd voor het volgende heikel punt: Het huishouden.

Toen we alleen nog maar Kind 1 en 2 hadden en genoten van twee fulltime inkomens, hadden we een poetsvrouw via dienstencheques. Een gouden dame. Iemand die te vertrouwen was, die werk zag en die perfect wist wat wij belangrijk vonden. Een keer per week kwamen we ’s avonds thuis en rook heel het huis Mr.Proper citroenfris, waren de bedden verschoond en lag de was netjes gestreken in de manden. Heerlijk!

Met 2 kinderen extra en een inkomen minder, was deze luxe een van de eerste dingen die we moesten schrappen. Dus nu is het scenario eerder: overlopende wasmanden, vette vingers op de ramen, speelgoed all over the place.

Herkenbaar?

Onderstaand onze tips om alles min of meer onder controle te houden zonder een hele dag met de stofzuiger in de aanslag te staan.

1/ Ruim maar 2 keer per dag op

Als de kinderen spelen, dan ziet heel de woonkamer*, keuken*, veranda*, speelkamer* (eventueel schrappen wat niet past) er ontploft uit. Je kunt, mocht je dat willen, een hele dag niets anders doen dan achter die Spookjes aanrennen en opruimen. Omdat er nu eenmaal leukere dingen zijn dan opruimen, beperken wij deze momenten tot 2 keer per dag: net voor het middageten en net voor het bedtijd is. Het voordeel hiervan is dat de kinderen gedurende heel de ochtend/namiddag kunnen spelen zonder dat er een neurotische ouder alles meteen weer opruimt en rangschikt. Het geeft mezelf ook veel rust. Ik maak me niet druk om de zoveelste doos blokken die uitgegoten wordt en de autootjes die een heel parcours door ons huis volgen. Op twee vaste tijdstippen wordt alles opgeruimd, mét hulp van de kinderen.

2/ Strijk alleen het hoogstnodige

Met een groot gezin en kinderen die nog snot en allerlei andere viezigheid aan hun kleren afvegen, hebben we een berg was. De tijd dat ik alles streek, ligt al heel ver achter ons. Ik strijk alleen de overhemden en de broeken van de Wederhelft, mijn eigen jurken en die van Kind 2 en 4 en de overhemdjes van Kind 1 en 3. De rest wordt netjes opgevouwen en zo in de kast gelegd.  Als ik een outfit klaarleg voor een feestje of als er bezoek komt, dan kan ik alsnog even het strijkijzer bovenhalen.

3/ Ga nooit met lege handen van de ene ruimte naar de andere

Moet er een kind uit bed gehaald worden? Neem dan al de volle wasmand mee naar boven.  Moet er brood in de diepvries? Neem dan al melk mee uit de kelder voor ’s avonds. Echt heel erg simpel, maar als je het systematisch doet, dan moet je op het einde van de dag alleen nog maar speelgoed opruimen, de rest ligt in ieder geval al in de goede ruimte.

4/ Maak een weekmenu

Op maandag bepaal ik wat we de hele week gaan eten. Maandag is dat iets wat we nog in de diepvries hebben zitten en op dinsdag en vrijdag doe ik boodschappen. Het voordeel is dat je niet iedere dag je hoofd moet breken over de ultieme vraag “wat eten we vandaag”. Bovendien zorgt een lijstje ervoor dat je geen extra’s koopt; ideaal voor de lijn en het budget. Hoera!

Online boodschappen doen is ook een optie.  De reden waarom wij dit niet doen, is omdat Kind 3 en 4 heel erg genieten van de uitstapjes naar de supermarkt. Vooral in de winter, als het echt te druilerig is om buiten te spelen, is dit een welkome afleiding.

5/ Leg de lat niet te hoog voor jezelf, stel prioriteiten

Een spic en span huis met vier kinderen? Vergeet het.

Wij hebben een prioriteitenlijstje.  Zo worden keuken en woonkamer iedere dag gestofzuigd en/of gedweild, meestal zelfs meerdere keren. Daarna volgen de kinderkamers, de veranda, badkamer, onze kamer en het kantoor. Deze worden schoongemaakt als daar een gaatje voor gevonden wordt. Zijn er belangrijker dingen te doen op dat moment, of is het gewoon te mooi weer om binnen schoon te maken, dan gebeurt het niet. Zo simpel is het.

Het enige nadeel aan dit systeem is dat je nooit het gevoel hebt dat je een volledig gekuist huis hebt. Dus eens in de zoveel tijd gaan Kind 3 en 4 een dagje naar de onthaalmoeder en vlieg ik als een tornado door het huis om alles te poetsen. Klaar!

Tenslotte nog een aantal onmisbare zaken in ons huishouden:

1/ een droogkast: Hoe hebben we het al die jaren zonder gedaan?  We hebben nu voor de tweede winter een droogkast en man, wat een tijd hou je over als je niet alles moet ophangen! Bovendien komt de was er behoorlijk kreukvrij uit, met als gevolg veel minder strijk.

2/ een vaatwas: Wederom: hoe hebben we het al die jaren zonder gedaan?  Verder lijkt me het principe duidelijk, nietwaar?

3/ een fles instanet/glassex (je weet wel, van dat blauw spul om spiegels en ramen mee te doen) Gezien ramen lappen hier helemaal onderaan onze prioriteitenlijst bungelt, als het er al op zou staan, is dit het ultieme redmiddel om al die handafdrukken efficiënt te verwijderen. Ok, het is niet hetzelfde als ramen lappen, but it will do the job.

4/ 6 wasmanden ( 1 per persoon dus):  eenmaal naar boven getild, liggen alle kleren dan ook meteen in de goede kast. Geen dubbel sorteerwerk

En om te eindigen, zorg voor een Wederhelft die ook een hand(je) helpt. Of je nu met z’n tweeën werkt, of 1 van beiden studeert nog of is thuisblijfmama, je moet het samen doen.  Ik heb die van mij gevonden in Nederland, het is maar een tip voor wie nog op zoek is 😉

Related Posts

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: